Friday, November 28, 2014

KISAH DALAM LAGU



PERHATIAN: Ini merupakan cerpen berlagu, so sila tekan play dan next song kat atas page mengikut lagu setiap jalan cerita... 
Butang pause yang gambar not lagu tu ye...
Selamat berhibur ^_^


PROLOG


Anyeongsayeo... Ke mana saja aku pergi pasti akan ada mata yang memerhati... 
Artis? Cantik? Comel? Anak somebody? Ikon? 
Ohhh! Aku pun mengharapkan perkara yang sama tapi BUKAN...
Aku hanyalah aku... 

Seorang gadis biasa yang berparas rupa biasa, 
kulit biasa... Segalanya biasala bagi aku... 
Tapi why? Kenapa? Weiyo makhluk yang "biasa" macam aku ni jadi tumpuan mata-mata di luar sana? 
Sebab tu hanya pandangan aku je yang kata aku ni gadis biasa, 
tapi kawan-kawan akulah cakap aku ni weirdo, 
memang makhluk "rare" la... 
Diorang pun tak terluah nak describe apa yang rare tu... Iye ke? Tak caya ahhh...

Ada je benda yang aku buat akan membuatkan orang 
nak tengok sampaikan kadang-kadang aku terpaksa check celah ketiak 
takut baju koyak, check zip seluar kot-kot lupa zip, 
check tudung kot-kot terbalik... 
Akhirnya solution aku, aku akan jalan menunduk, 
nampak macam merendah diri tapi sebenarnya 
aku tak nak pandang sekeliling 
sebab nanti aku akan nampak orang tengok aku 
dan aku akan mula check up diri sendiri...

Gara-gara ke"rare"an aku nilah 
mungkin jodoh tak lekat... 
Apa nak buat, belum sampai seru 
bak kata ayat klise penyedap hati plus ala-ala bajet redha... 
Kawan-kawan aku terlebih baik hati pulak 
nak bagi aku nampak macam laku, 
konon-konon bagi naik semangatla cakap 
aku ni asyik "reject" orang je, memilih sangat... 
Bagi aku prinsip "reject" tu hanya kalau 
orang tu hantar wakil meminang aku, 
pastu aku tolak, hah tu baru "reject"... 
Tu falsampah hidup aku la...

Setakat ni, seumur hidup aku yang 20-an ni 
memang takdelah lagi orang meminang 
apatahlagi merisik hantar cincin tanda ke, 
jadi macamana aku nak "reject"...

Bolo naa??? eh eh terkeluar bahasa Hindustan plak... Hehe...
Situasi aku sekarang ni umpama lagu 
Angan-angan(Raja Ema)...



BAB 1: SETIA YANG HURT


Aku ni mempunyai daya imaginasi yang agak tinggi... 
Sebab tu aku boleh buka perpustakaan komik, 
bukan mini library tapi mungkin kena beli sebuah rumah untuk mempamerkan komik-komik yang dibeli dengan hasil penjimatan kewangan 
aku dari zaman sekolah, kolej sampai zaman kerja ni... 
Rasa macam nak buat muziumla...

Ada kata-kata hikmat mengatakan kalau 
kita tak boleh bahagia hidup sendiri, 
mana mungkin kita boleh bahagia 
nak hidup dengan orang lain 
sebab kebahagiaan tu datang dari diri kita sendiri... 
Lebih kurang macam tu la kata-kata dia... 

So, untuk mencipta hari-hari yang gembira 
aku layan komik cintan cintun, 
drama movie cintan cintun, 
sebab aku punya feel macam 
akulah watak dalam kisah tu... 
Serius tak tipu... Disebabkan itu jugak, 
aku takda perasaan teringin nak bercinta 
sebab aku dah rasa feel gembira, 
cemburu, kecewa semuanya dijadikan kompilasi 
hanya melalui komik dan drama... Simple... 
Tapi kadang-kadang tersalah feel masuk watak lelaki la pulak, 
parah oii parah... 
Kena kontrol emosi sikit ni...

Bila ada je part kecewa, 
salah seorang mesti berundur atau 
ditikam dari belakang maka 
lagu Bukan Dia Tapi Aku (Judika) ni mulala 
jadi karya imaginasi aku sebagai 
background music... 
Time ni aku bayangkan, 
aku ni memang setia tahap katak 
kat seseorang lepas tu dia blah gitu je ngan orang lain, 
perghhh perit ooo... 
Apatahlagi kalau orang tu kawan rapat aku yang asalnya nak jadi perantara... 
Cuba bayang, cuba bayang... 

Walaupun hanya bayangan tapi 
aku feel perit tu sebab namanya kawan, 
kalau suka sama suka bagitahu je aku awal-awal, 
takyah main sorok-sorok. 
Aku pun bukan hadap sangat dengan 
orang yang takda perasaan kat aku... 
Oppss sory feel terover la pulak... 
Tadi tu hanya imagination aku untuk lagu tu la... hehe



BAB 2: STEP OUT


First love, aku harap aku takda tapi 
apa nak buat terrr"ada"... 
Apa yang lagi tragis tu hanya one sided love dan 
sampai sudahla orang tu tak pernah tahu aku ni peminat tegar dia 
masa zaman monyet dulu... 
Tambah tragis, semua orang yang aku 
baru je nak start berkenan, 
confirm akan ada at least sorang kawan aku 
yang berkenan kat orang tu jugak... 

Aku ni memang suka kasi chance je kat kawan-kawan, 
maka sampai sekarang macam nilah status aku... 
Biar undur diri awal, sebelum hati parah... 
Lagipun aku suka berebut naik bas je, 
tak suka berebut cintan cintun ni...

So, bila aku dengar lagu Sabarlah Hati(Elly Mazlein) 
agak-agak bajet macam kisah hidup akulah konon-konon... Hahaha
InshaaAllah ada la tu putera katak aku nanti... 
Sabarlah hati ye...



BAB 3: GO GO CHAIYOK!


Walaupun aku nampak ceria, tapi aku pun manusia biasa 
yang ada jatuh bangunnya sendiri... 
Aku juga pernah gagal seperti orang lain, 
tapi apa yang membezakan kita semua adalah 
bagaimana ingin bangkit dari jatuh itu... 

Ramai yang jatuh, 
tapi tak ramai yang kuat untuk bangkit semula... 
Ingat! Allah tak akan menguji hambanyaNya 
melebihi kemampuan mereka...

Bila aku dengar lagu Matahari(Hafiz)
sesuai untuk orang sedang mengalami kejatuhan 
serta pembakar semangat untuk orang-orang yang 
sedang berusaha bangkit dari 
jatuh tersembam tersungkur...



BAB 4: GADUH ITU SAYANG, BENCI ITU CINTA -_-"


Sejujurnya, sincere dari lubuk hati yang paling dalam, 
kisah cinta yang aku harapkan bukan yang romantik 
atau slow motion punya jalan cerita.. 
Aku suka sesuatu yang mencabar serta "rare", "unik"... 
So genre komik, novel, drama cinta yang aku layan pun 
semuanya kisah percintaan yang gaduh-gaduh, sempoi...

Pastu aku tak suka watak pompuan yang lemah lembut, 
aku suka watak perempuan yang kasar sempoi gitu... 
Senang cakap watak perempuan macam akulah. 
Hahaha senang sikit nak feel... 
Ish malu pulak cakap jujur macamni...

So, masa mula aku dengar lagu ni memang aku meluat 
mungkin sebab dengar sekali lalu je 
pastu tak dengar lirik lagu betul-betul... 
Bila hari-hari jadi halwa telinga, nahhh asyik ulang lagu 
Cinta Suka Sayang Kamu (Daiyan Trisha feat Faizul AF)...

Tulah aku tak taulah badi apa, 
semua yang aku tak suka,
 yang aku nak sangat jauhi, 
yang tu la juga yang aku dapat... 
Sebab tu la orang buat naya kat aku, cari pasal ke, 
aku taknak pupuk rasa benci tu, 
silap hari bulan jadi best friend... 
Kalau laki pulak, aku risau jadi suami je... 
Choiii~



PENUTUP


Lagu Selamaku Bernafas(Syamkamarul) 
  sesuai untuk dijadikan penutup 
menghuraikan perasaan aku yang masih 
dalam penantian serta pencarian mungkin... 

Mungkin jodoh aku dengan manusia atau kematian... 
Tak tahu jodoh mana yang lebih awal menjemput... 
Jodoh dengan mati tu memang semua orang confirm 
cuma kadang-kadang ada orang yang bertuah 
sempat bertemu jodoh dengan manusia dulu 
sebelum bertemu jodoh yang terakhir...

Seram tak penutupya??? 
Hehehe aku memang suka cakap jujur, 
terimalah kenyataan dengan mengingati mati 
melalui lagu penutup Bila Tiba(Ungu)...




# Cerpen ni hasil kompilasi antara lagu-lagu yang aku minat dan kisah tu pun kisah benar... 

# Finally our blog had something to be read ^_^

# Credit to:Angan-angan(Raja Ema)
                    Bukan Dia Tapi Aku (Judika) 
                    Sabarlah Hati(Elly Mazlein)
                    Matahari(Hafiz)
                Cinta Suka Sayang Kamu 
                    (Daiyan Trisha feat Faizul AF)
                    Selamaku Bernafas(Syamkamarul)
                Bila Tiba(Ungu)

No comments:

Post a Comment